Att träna skidor

Skidor är en av de mest populära vintersporterna, och det finns många anledningar till detta. Vare sig det handlar om utförsåkning eller längdåkning är skidor en sport som går att variera och anpassa till alla, oavsett nivå och önskemål. Förutsättningen är givetvis att det finns snö i naturen, och för det kan det förstås krävas att man reser en bit.

Är man ute efter en allsidig träning för hela kroppen är längdskidor det optimala valet. I princip alla kroppens muskler aktiveras under en tur i längdspåret, och även konditionen får sig en rejäl utmaning. Ofta har man dagen efter en skidtur träningsvärk i muskler som man knappt visste att man hade. Ju bättre teknik man har, desto mer får man naturligtvis ut av träningen, så det lönar sig verkligen att slipa lite extra på den. Utrustningen betyder också en hel del, och kan vara värd att lägga en del pengar på. Fördelen är att skidor, stavar och pjäxor inte slits i särskilt hög grad, och därför går att använda i flera år.

När det gäller utförsåkning är även det en utmärkt träningsform, i synnerhet för ben, rumpa och bålmuskler. Det krävs dessutom balans och koordination för att stå stabilt på skidorna och svänga på ett mjukt och effektivt sätt i backen.

Skidor är en sport som är relativt fri från skador, beroende på att det är otroligt skonsamt för kroppen. Skelettet utsätts inte för några stötar och rörelserna är varierade istället för monotona, som i till exempel löpning. De få skador som ändå förekommer orsakas ofta av fall i nerförsbackar – därför är det särskilt viktigt att inte ge sig på för svåra backar innan man har lärt sig behärska tekniken.

Sammanfattningsvis är skidor en underbar träningsform som passar unga såväl som gamla, och som ger både styrka, kondition, frisk luft och en härlig naturupplevelse.